Ons onderwijs staat voor kwaliteit, rust en keuze.

Kwaliteit betekent dat ons aanbod aan vakken aansluit bij de ontwikkeling van de leerlingen. We helpen hen de kennis, vaardigheden en waarden te ontwikkelen die nodig zijn om de wereld te begrijpen en hier, zowel nu als in de toekomst, actief een rol in te spelen.

Rust betekent dat we streven naar een gezonde verdeling tussen school, buitenschoolse activiteiten en het gezinsleven. Een evenwichtige leeromgeving draagt bij aan welzijn en groei, waarin we een onnodige afstreepcultuur vermijden.

Keuze houdt in dat leerlingen vanuit een breed vakkenaanbod en buitenschoolse activiteiten mede hun eigen leerroute kunnen bepalen. Zo vergroten we hun motivatie en betrokkenheid bij het leerproces.

Kwaliteit

Het onderwijsprogramma

We maken een goed onderbouwde keuze in het onderwijsprogramma op het ATC. Het vakkenpakket is een evenwicht tussen theoretische en praktische vakken dat aansluit op de cognitieve behoeften en capaciteiten van de leerlingen. Op het moment dat het analytisch denkvermogen van de leerling toeneemt, komen er meer theoretische vakken op het programma. In de onderbouw wordt er meer aandacht gegeven aan de algemene ontwikkeling. Op de havo ligt, naast de theoretische vakken, de nadruk op praktijk- en kunstvakken.

Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en studievaardigheden

Naast het ontwikkelen van kennis en cognitieve vaardigheden, willen wij leerlingen ook ondersteunen in hun groei naar zelfstandigheid en het worden van een onafhankelijk individu. Dit omvat vaardigheden als leren leren, zelfreflectie en regie nemen over je leven.

In de mentorlessen besteden we hier expliciet aandacht aan, met focus op de ontwikkelingsgerichte houding, sociaal-emotionele groei en studievaardigheden. Leerlingen die ervoor kiezen hun huiswerk in het StudieLAB te maken, krijgen van de docentencoaches begeleiding bij het aanleren van effectieve leerstrategieën.

In het tweede jaar krijgen leerlingen het vak What Really Matters. Hier wordt met elkaar gesproken over normen, waarden, persoonlijkheid, culturen, samenleven en actuele maatschappelijke ontwikkelingen. Leerlingen leren hier reflecteren op zichzelf en hun plek in de wereld.

Formatief evalueren

2024 twee meisjes in klas 450x300Onze ambitie is een schoolcultuur waarin reflectie en groei centraal staan.
We willen dat leerlingen en docenten ervaren dat oefening loont. Het gaat niet alleen om resultaten, maar vooral om de weg er naartoe. Door formatief te evalueren staan leerlingen regelmatig stil bij wat ze al kunnen en welke stap er nodig is om vooruit te kunnen gaan.

Op het ATC krijgen docenten een, door onszelf ontwikkelde, basistraining en gevorderdentraining in formatief evalueren. Hierdoor kunnen wij formatief evalueren op een goede manier toepassen binnen ons onderwijs. Daarnaast worden mentoren getraind in het geven van feedback die tot leren aanzet. De deskundigheid in formatief evalueren en in het geven feedback, stimuleert een ontwikkelingsgerichte houding bij leerlingen en maakt ze eigenaar van hun leerproces.

Internationalisering

Internationalisering is een speerpunt van alle Alberdingk Thijm Scholen. Op het ATC krijgt dit concreet vorm in de English Immersion Classes. In de onderbouw van het vwo worden de vakken humanities, aardrijkskunde, geschiedenis en biologie in het Engels aangeboden. Onderzoek toont aan dat “onderdompeling” in een taal, leerlingen helpt deze taal op een natuurlijke manier te verwerven.

Internationalisering betekent voor ons ook dat we verder kijken dan onze eigen grenzen en een intercultureel bewustzijn ontwikkelen. We willen andere culturen leren kennen en waarderen, binnen de school, in de lokale omgeving en in het bredere perspectief van wereldburger. Zo realiseren we ons dat de wereld veel groter is dan de gemeenschap waarin we opgroeien.

Niet alleen door te leren over andere landen, culturen en talen groeit het besef dat we deel uitmaken van een mondiale samenleving, maar vooral door deze zelf te ervaren. Daarom organiseren we excursies naar plekken als Londen, Münster, Keulen, Xanten, Barcelona, Rome, Elba, Schotland, Praag en Athene. Zo ontdekken leerlingen het belang van meertaligheid eigenhandig en ontwikkelen ze een groter cultureel en internationaal bewustzijn.

jd atc2425 301

 

Digitaal onderwijs

Op het ATC heeft elke leerling een eigen MacBook. De mix van het onderwijs digitaal en op papier aanbieden werkt motiverend en het vergroot de leermogelijkheden. Om leerlingen te begeleiden in het effectief en verantwoord gebruiken van de laptop, krijgen ze in de brugklas het vak Digitale wereld aangeboden.

Leerlingen die geïnteresseerd zijn in programmeren en ICT kunnen in de bovenbouw kiezen voor het vak Informatica. Tijdens dit vak leren de leerlingen de wereld van de ICT begrijpen en toepassen. Zo wordt er uitgelegd hoe het internet precies werkt, maar wordt er ook een website gebouwd en een eigen game ontwerpen. Op het ATC hebben we een eigen informaticalokaal met hoogwaardige apparatuur. Er worden ook excursies georganiseerd naar de techspace van de Alberdingk Thijm Scholen. Hier is alle expertise aanwezig om leerlingen kennis te laten maken met techniek en innovatie van de toekomst.

Lees meer over de voordelen van MacBook onderwijs hier

leerlingen pauze

Rust

Een aaneengesloten lesrooster

Door het overzichtelijk aantal lesuren, hebben de leerlingen in de onderbouw een rooster met aaneengesloten lesuren.

De leerlingen in de onderbouw van het ATC starten meestal het 2e lesuur. Rustig starten in de ochtend geeft leerlingen minder stress en de mogelijkheid om het grootste gedeelte van het jaar in het licht naar school te fietsen. Daarnaast sluit het beter aan bij het bioritme van de leerlingen in deze leeftijdsgroep.

Daarnaast zijn de leerlingen doorgaans om 14.45 uur uit. Dit geeft hen de mogelijkheid om aansluitend aan de lesdag hun huiswerk op school te maken in het StudieLAB. Met deze indeling van de schooldagen streven we naar een balans tussen school, privé, hobby’s en gezin.

Huiswerk in de les

Leerlingen krijgen tijd in de les om aan hun huiswerk te werken. We streven ernaar dat het maakwerk tijdens de les wordt uitgevoerd, zodat thuis alleen de voorbereiding voor toetsen nodig is. Hierdoor ontstaat er een gerichte ruimte voor de verwerking van de lesstof en voorkomen we een oppervlakkige afstreepcultuur

Keuze

Het ATC is een school vol mogelijkheden, waar leerlingen de ruimte krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Samenkomen met anderen die dezelfde interesses delen en je daarin te verdiepen, is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Dit stimuleren we niet alleen met een breed aanbod aan buitenschoolse activiteiten, maar ook door leerlingen keuzes te geven in de vormgeving van hun vakkenpakket, niet alleen in de bovenbouw, maar gedurende hun hele schoolloopbaan.
In de onderbouw staat het verkennen van verschillende interessegebieden centraal, terwijl leerlingen in de bovenbouw de mogelijkheid krijgen om zich verder te verdiepen in specifieke vakken en onderwerpen.

Talencarrousel

In klas 1 volgen de leerlingen, naast Engels, elke periode een andere moderne vreemde taal: Frans, Spaans of Duits. Zo krijgen ze de kans om deze talen te verkennen en een weloverwogen keuze te maken in welke taal of talen ze zich verder willen ontwikkelen vanaf klas 2.

Kiezen voor kunst en cultuur

jd atc2425 150

Op het ATC bieden we volop mogelijkheden voor leerlingen die zich willen ontwikkelen in creatieve vakken. Dat doen we bewust, kunst en cultuur dragen namelijk zowel bij aan de creatieve ontwikkeling van leerlingen, als aan hun persoonlijke groei. Door zich te verdiepen in kunst, leren leerlingen hun eigen ideeën en emoties te uiten, wordt hun abstracte denkvermogen geprikkeld, ontwikkelen ze kritisch denkvermogen en leren ze samen te werken met anderen.

In de brugklas en klas 2 volgen leerlingen: drama, beeldende vorming en muziek. In klas 3 kunnen ze zich verder verdiepen in één van deze vakken, of het vak audiovisueel (film). Binnen deze vakken werken we samen met culturele instellingen, waardoor leerlingen de kans krijgen om buiten de schoolmuren kunst en cultuur te ervaren en inspiratie op te doen.

In de bovenbouw bieden we maar liefst drie kunstvakken aan waartussen een leerling kan kiezen om examen in te doen: beeldende vorming, muziek en audiovisueel (film). Op het vwo komt daar ook nog eens drama bij. Een kunstliefhebber kiest dus voor het ATC.

Daarnaast hebben we diverse buitenschoolse activiteiten waar leerlingen geïnteresseerd in kunst en cultuur aan kunnen deelnemen: bij het Schooltheater maken leerlingen samen met de dramadocenten een voorstelling voor ouders en leerlingen en muzikanten kunnen hun talent laten zien tijdens ATC live en de pauzeconcerten. Tijdens de VrijdagMiddagActiviteiten (VMA) zijn er ook verschillende creatieve projecten, zoals fotografie, improviseren, kunstlab, filmlab en produceer je eigen hit.

Kiezen voor sport en beweging

Bij het ATC vinden we sport en beweging belangrijk, zowel binnen als buiten de lessen. We bieden een breed scala aan sportieve activiteiten, zodat elke leerling de kans krijgt om nieuwe sporten te ontdekken en plezier te beleven aan beweging.

jd zomerschool23 125 copyTijdens de VrijdagMiddagActiviteiten (VMA) kunnen leerlingen zich inschrijven voor diverse sporten, zoals skiën, schaatsen, boulderen en mountainbiken. Deze variatie biedt niet alleen de kans om nieuwe sporten te ontdekken, maar zorgt er ook voor dat leerlingen samen plezier beleven aan beweging.

 In de derde klas kunnen leerlingen kiezen voor het vak Bewegingsleer. Dit keuzevak biedt een theoretische verdieping in sport en beweging. Leerlingen leren over de impact van beweging op het lichaam, trainingsprincipes en sportpsychologie.

Naast het reguliere aanbod organiseren we ook verschillende vakoverstijgende activiteiten. Zo kunnen voetballiefhebbers deelnemen aan de Eredivisie, waar leerlingen in de pauzes samenkomen om fanatiek te voetballen in de voetbalkooi. Daarnaast nemen we deel aan interscolaire toernooien, waar onze leerlingen het opnemen tegen andere AT-scholen in verschillende sportdisciplines.

Of je nu een ervaren sporter bent of gewoon plezier wilt hebben in beweging, bij het ATC is er altijd een sportactiviteit die bij je past!

Kiezen voor bèta-onderwijs

img 2989Ook voor de bèta-georiënteerde leerling is er bij ons volop keus!

In klas twee volgen leerlingen het vak NaSk (natuur- en scheikunde) en techniek. Vanaf het derde leerjaar kunnen leerlingen kiezen voor het verdiepingsvak techniek, waar zij onder begeleiding aan de slag gaan met praktijkgerichte opdrachten en technische vraagstukken. In datzelfde jaar vindt het vakoverstijgende evenement de jaarlijkse Science Fair plaats: leerlingen kiezen een eigen onderzoeksproject binnen het thema duurzaamheid, waarin de disciplines natuurkunde, scheikunde en biologie samenkomen. Dit stimuleert niet alleen nieuwsgierigheid, maar ook creatief en kritisch denken.

In de bovenbouw kunnen leerlingen kiezen uit een breed aanbod aan bèta-vakken. Naast de reguliere vakken als wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie, bieden wij ook de keuzevakken Informatica, Wiskunde D en Natuur, Leven en Technologie (NLT) aan.

NLT is een vakoverstijgend en projectmatig vak waarbij leerlingen zich verdiepen in onderwerpen zoals gastronomie, forensisch onderzoek, hersenontwikkeling en duurzaamheid. Hierbij worden ten minste twee van de vakgebieden – biologie, scheikunde, natuurkunde, techniek of informatica – met elkaar verbonden in praktische en realistische projecten. Zo krijgen leerlingen de kans om bèta in de echte wereld te ervaren.