Keuze
Het ATC is een school vol mogelijkheden, waar leerlingen de ruimte krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Samenkomen met anderen die dezelfde interesses delen en je daarin te verdiepen, is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Dit stimuleren we niet alleen met een breed aanbod aan buitenschoolse activiteiten, maar ook door leerlingen keuzes te geven in de vormgeving van hun vakkenpakket, niet alleen in de bovenbouw, maar gedurende hun hele schoolloopbaan.
In de onderbouw staat het verkennen van verschillende interessegebieden centraal, terwijl leerlingen in de bovenbouw de mogelijkheid krijgen om zich verder te verdiepen in specifieke vakken en onderwerpen.
Talencarrousel
In klas 1 volgen de leerlingen, naast Engels, elke periode een andere moderne vreemde taal: Frans, Spaans of Duits. Zo krijgen ze de kans om deze talen te verkennen en een weloverwogen keuze te maken in welke taal of talen ze zich verder willen ontwikkelen vanaf klas 2.
Kiezen voor kunst en cultuur

Op het ATC bieden we volop mogelijkheden voor leerlingen die zich willen ontwikkelen in creatieve vakken. Dat doen we bewust, kunst en cultuur dragen namelijk zowel bij aan de creatieve ontwikkeling van leerlingen, als aan hun persoonlijke groei. Door zich te verdiepen in kunst, leren leerlingen hun eigen ideeën en emoties te uiten, wordt hun abstracte denkvermogen geprikkeld, ontwikkelen ze kritisch denkvermogen en leren ze samen te werken met anderen.
In de brugklas en klas 2 volgen leerlingen: drama, beeldende vorming en muziek. In klas 3 kunnen ze zich verder verdiepen in één van deze vakken, of het vak audiovisueel (film). Binnen deze vakken werken we samen met culturele instellingen, waardoor leerlingen de kans krijgen om buiten de schoolmuren kunst en cultuur te ervaren en inspiratie op te doen.
In de bovenbouw bieden we maar liefst drie kunstvakken aan waartussen een leerling kan kiezen om examen in te doen: beeldende vorming, muziek en audiovisueel (film). Op het vwo komt daar ook nog eens drama bij. Een kunstliefhebber kiest dus voor het ATC.
Daarnaast hebben we diverse buitenschoolse activiteiten waar leerlingen geïnteresseerd in kunst en cultuur aan kunnen deelnemen: bij het Schooltheater maken leerlingen samen met de dramadocenten een voorstelling voor ouders en leerlingen en muzikanten kunnen hun talent laten zien tijdens ATC live en de pauzeconcerten. Tijdens de VrijdagMiddagActiviteiten (VMA) zijn er ook verschillende creatieve projecten, zoals fotografie, improviseren, kunstlab, filmlab en produceer je eigen hit.
Kiezen voor sport en beweging
Bij het ATC vinden we sport en beweging belangrijk, zowel binnen als buiten de lessen. We bieden een breed scala aan sportieve activiteiten, zodat elke leerling de kans krijgt om nieuwe sporten te ontdekken en plezier te beleven aan beweging.
Tijdens de VrijdagMiddagActiviteiten (VMA) kunnen leerlingen zich inschrijven voor diverse sporten, zoals skiën, schaatsen, boulderen en mountainbiken. Deze variatie biedt niet alleen de kans om nieuwe sporten te ontdekken, maar zorgt er ook voor dat leerlingen samen plezier beleven aan beweging.
In de derde klas kunnen leerlingen kiezen voor het vak Bewegingsleer. Dit keuzevak biedt een theoretische verdieping in sport en beweging. Leerlingen leren over de impact van beweging op het lichaam, trainingsprincipes en sportpsychologie.
Naast het reguliere aanbod organiseren we ook verschillende vakoverstijgende activiteiten. Zo kunnen voetballiefhebbers deelnemen aan de Eredivisie, waar leerlingen in de pauzes samenkomen om fanatiek te voetballen in de voetbalkooi. Daarnaast nemen we deel aan interscolaire toernooien, waar onze leerlingen het opnemen tegen andere AT-scholen in verschillende sportdisciplines.
Of je nu een ervaren sporter bent of gewoon plezier wilt hebben in beweging, bij het ATC is er altijd een sportactiviteit die bij je past!
Kiezen voor bèta-onderwijs
Ook voor de bèta-georiënteerde leerling is er bij ons volop keus!
In klas twee volgen leerlingen het vak NaSk (natuur- en scheikunde) en techniek. Vanaf het derde leerjaar kunnen leerlingen kiezen voor het verdiepingsvak techniek, waar zij onder begeleiding aan de slag gaan met praktijkgerichte opdrachten en technische vraagstukken. In datzelfde jaar vindt het vakoverstijgende evenement de jaarlijkse Science Fair plaats: leerlingen kiezen een eigen onderzoeksproject binnen het thema duurzaamheid, waarin de disciplines natuurkunde, scheikunde en biologie samenkomen. Dit stimuleert niet alleen nieuwsgierigheid, maar ook creatief en kritisch denken.
In de bovenbouw kunnen leerlingen kiezen uit een breed aanbod aan bèta-vakken. Naast de reguliere vakken als wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie, bieden wij ook de keuzevakken Informatica, Wiskunde D en Natuur, Leven en Technologie (NLT) aan.
NLT is een vakoverstijgend en projectmatig vak waarbij leerlingen zich verdiepen in onderwerpen zoals gastronomie, forensisch onderzoek, hersenontwikkeling en duurzaamheid. Hierbij worden ten minste twee van de vakgebieden – biologie, scheikunde, natuurkunde, techniek of informatica – met elkaar verbonden in praktische en realistische projecten. Zo krijgen leerlingen de kans om bèta in de echte wereld te ervaren.