Leerlingen uit V4 hebben bij het vak culturele en kunstzinnige vorming (ckv) een kunstwerk uit een groot en divers aanbod gekozen. Daarover maakten ze een kunstanalyse door middel van het beschrijven van de voorstelling, vormgeving en betekenis. In duo’s gingen de leerlingen aan de slag om te kijken of ze een interessant element uit de analyse konden gebruiken voor een zogenaamde '1 minuten', een filmpje van 1 minuut.

De resultaten waren zeer divers van humoristisch tot emotioneel, van abstract tot realistisch, van een dunne link tot een 1 op 1 benadering. Soms vlogen de filmpjes, zoals dat bij echte kunstenaars ook gebeurt, uit de bocht en werd de 1 minuut overschreden. De leerlingen hebben eerst elkaar beoordeeld en hebben aan de hand hiervan een shortlist gemaakt. Daarna werd er door een deskundige jury bepaald wie de drie beste filmpjes had gemaakt. Die treft u hieronder aan. Heel toevallig zijn de eerste twee films gebaseerd op hetzelfde schilderij.

De top 3 is uiteindelijk geworden:
1  De Intrige van Anna St. Rose (kunstwerk van James Ensor - L'Intrigue)
2  L'Intrigue van Sam Schuitema en Mats van Waarden (kunstwerk van James Ensor - L'Intrigue)
3  De dansklas van Amber van de Pas en Floor Wessing (kunstwerk van Edgar Degas - De dansklas)

 


Irene van den Bogaert-Tielemans, Monique Hendrix, Mascha Kragten en Jos van der Linden (docenten ckv)