Met de leerlingen uit 5 gymnasium en 5 vwo+ zijn we zaterdag voor een week naar Rome vertrokken. De eerste dag hebben we met de stad kennisgemaakt door de jaren heen. We hebben het Pantheon bezocht, één van de best bewaard gebleven Romeinse gebouwen ter wereld, dat vroeger een tempel was. In de 7e eeuw werd het Pantheon omgevormd tot kerk. Momenteel is het in gebruik als rooms-katholieke kerk.

Ook hebben we een bezoek gebracht aan het Piazza Navona, een voormalig Romeins stadion dat door paus Innocentius X is omgetoverd tot een groot plein. Hier konden we aan de hand van de beelden de rivaliteit tussen Bernini en Borromini in het echt zien. Verder hebben we de restanten van één van de oudste tempels in Rome bekeken in de Largo di Torre Argentijna, en eindigden we met een bezoek aan het monument voor Victor Emanuel II, de eerste koning van het verenigd Italië.

Zondag zijn we bij het Forum Romanum en de later aangebouwde keizersfora geweest, een plek die vroeger het centrum van de stad was. Hier waren banken, winkels, rechtspraak en bovendien het bestuurlijke centrum. Ook hebben we het Colosseum bezocht (zie groepsfoto) en gekeken wat Mussolini op deze plekken heeft aangepast en hoe hij deze plekken heeft gebruikt tijdens zijn regeerperiode. Tot slot zijn we bij het Capitool geweest en daar hebben we het museum met vele topstukken bezocht, waaronder de beroemde wolvin, maar ook de Hercules die je op de foto ziet. Natuurlijk was er ook tijd om een heerlijk ijsje te eten.

Op maandag hebben we eerst Herculaneum, en daarna Pompeii bezocht. Herculaneum is een kleine stad die bekend staat om zijn goed bewaard gebleven resten hout, waaronder een prachtig houdten schip. In Pompeii waanden we ons echte Romeinen terwijl we door Romeinse villa’s, winkeltjes, pleinen en het amfitheater wandelden.

Dinsdag hebben we de Sint Jan van Lateranen basiliek bezocht. In de middag hebben we een verkoelende rondleiding genoten in de vroegchristelijke catacombe van de San Sebastiano. Hier zijn, behalve vroegchristelijke graven, ook enkele Romeinse graven overgebleven. Langs de Via Appia zijn we doorgegaan naar het Museo Nationale Romano, om daar de prachtige fresco’s te bewonderen.

Woensdag konden we testen of iedereen wel de waarheid sprak bij de Bocca van de Santa Maria in Cosmedin. Bij het Tibereiland namen we afscheid van elkaar: iedereen mocht de middag naar eigen inzicht besteden en zijn weg vinden naar de Spaanse Trappen. Hoogtepunt van de dag was de Galleria Borghese, waar enkele van de beroemdste beelden die al zo vaak voorbij zijn gekomen in boekjes eindelijk in het echt konden worden aanschouwd.

Op donderdag hebben we Vaticaanstad bekeken: Bij de Vaticaanse Musea hebben we het fresco van Raphael, dat ook in lokaal 105 is geschilderd, in het echt kunnen bekijken. Ook hebben we de sixtijnse kapel gezien. Daarnaast zijn we naar de Engelenburcht geweest vanwaar je prachtig uitzicht hebt over Rome. De dag eindigde bij de ara pacis, en na het eten met een gezellige avond.

Vrijdag moesten we onze spullen weer inpakken, en eindigde de reis met een prijsuitreiking van het Bernini-mysterie. Moe, maar ook zeker voldaan, kwamen we halverwege de middag weer aan in Nederland.