Na een jaar bedrijfseconomie voornamelijk digitaal te hebben gevolgd, was er van de week voor de leerlingen uit 5 havo een excursie naar Tomatoworld georganiseerd. Dat is een educatief centrum in Honselersdijk over de glastuinbouw in Nederland en met name de tomatenteelt. Er worden hier 80 verschillende tomatenrassen gekweekt met de modernste technieken. Het was heel interessant om de bedrijfsvoering van deze organisatie ‘in real life’ te zien.

Voordien was in de klas uitgebreid ingegaan op marketing en winstbepaling. Tommy tomato is een snoeptomaat, die door de Nederlandse tuinbouw op een bijzonder succesvolle manier in de markt wordt gezet. Het was heel interessant om hier van alles over te horen. Daarnaast hebben de leerlingen gezien hoe de tomatenkwekers via warmteterugwinning en warmte vanuit de bedrijven in de havens van Rotterdam de kosten kunnen verminderen en milieuvriendelijk kunnen verbouwen.

Met beschermende kleding werd een bezoek aan de demonstratiekas gebracht. Dit ter voorkoming van verspreiding van schadelijke bacteriën naar de gewassen. In deze demonstratiekas wordt 24/7 data verzameld van de klimaatcomputer, de sensoren en camera's om het proces te optimaliseren. Overal in de kas vlogen bijen rond. Een wetenschapper was een plukrobot  aan het uittesten. Het was een bijzondere ervaring om hier rond te lopen.

 

Andrea Thomas (docent economie & bedrijfseconomie)

Foto impressie