VMA's

Op vrijdagmiddag hebben de leerlingen uit de brugklas vrijdagmiddagactiviteiten (vma) op school of buiten school. Ze leren dan niet alleen hun eigen klasgenoten beter kennen, maar ook veel leerlingen uit andere eerste klassen. Er zijn gedurende het schooljaar twee blokken. Alle leerlingen kunnen aangeven aan welke activiteit ze graag mee zouden willen doen.

Leerlingen, die een muziek instrument spelen, kunnen mee gaan doen met de schoolband. Alle instrumenten zijn welkom van piano tot trompet, van saxofoon tot drums en van gitaar tot zang.

VMA 4.jpgOok kun je je eigen lied gaan componeren en produceren. Je leert werken met ‘Garageband’. Als het lied af is heb je de taak als producer om het uit te brengen. Dan ga je nadenken over een artiestennaam en een albumcover ontwerpen.

Als je graag discussieert en geïnteresseerd bent in de wereld om je heen, dan is er de vma Europese Unie. Er worden groepjes gevormd, die in de rol van een bepaald land kruipen. Samen met de andere landen ga je proberen om goede besluiten te nemen. Presenteren, samenwerken onderhandelen en debatteren spelen een grote rol.

Bij de vma improviseren en acteren worden allerlei improvisatievormen uitgeprobeerd, emoties uitvergroot en typetjes gespeeld. Als het goed is wordt er een hoop lol gemaakt.

VMA.jpgLeerlingen die graag de ijzers onder binden kunnen op de Vechtse Banen in Utrecht gaan schaatsen. Er wordt door docenten les gegeven en na enige tijd zullen er ploegen worden samengesteld, die mee zullen doen aan de Scholieren Ploegen Achtervolging in Deventer. Deze jaarlijkse happening is altijd een groot spektakel. Beginners en gevorderden mogen meedoen.

Fantasy is een prachtige manier om even weg te komen uit de dagelijkse realiteit. Zie je jezelf als held of schurk? Vertel je liever je eigen verhaal of geniet je van het verhaal van een ander? Ben je geboeid door de spanning van een gevecht met een mythisch monster, een riddertafereel of machtige magiërs? De begeleidende docent gaat de leerlingen leren om hun eigen verhaal te maken en te spelen.

VMA 2.jpgEen leuke activiteit in de buitenlucht is skiën of snowboarden. Dat gebeurt onder leiding van ervaren leraren op de borstelbanen van Skiclub de Wolfskamer in Huizen. Beginners en lichtgevorderden kunnen zich hiervoor opgeven.

Voor sportieve leerlingen, die wel in zijn voor iets nieuws, is er crossfit. Je leert de basis en gaat aan de slag om je lichaam sterker te maken.

Voetballiefhebbers gaan tijdens voetbalwedstrijden werken aan de techniek, het positiespel en andere onderdelen.

IT Academy: IT is niet meer weg te denken uit ons leven. Wat is virtual reality en hoe werkt het? Hoe bouw je een app? Hoe programmeer je zelf een game? Hoe maak je een website gebruiksvriendelijk? Deloitte komt vertellen hoe je je gegevens online veilig verwerkt en opslaat. Een hele bijzondere vma met gastdocenten van verschillende bedrijven.

VMA 5.jpgLeerlingen, die graag willen leren breaken of willen ervaren wat het is, zijn hier op de juiste plek. Er wordt begonnen met de basis van breakdance en daarna kan aangegeven worden waar je aan wil werken.

Altijd al eens willen leren golfen? Op de golfbaan van Spandersbosch gaan de leerlingen aan de slag in de buitenlucht. Ze leren onder leiding van een golfinstructeur verschillende technieken.

De activiteit ‘Bouw je eigen escaperoom’ is voor leerlingen, die dol zijn op het oplossen van raadsels en mysteries en het bedenken van spannende verhalen. Tijdens een escaperoom wordt je opgesloten in een kamer. Je moet dan proberen om uit deze kamer te ontsnappen door puzzels en geheimen te ontrafelen. De leerlingen gaan een eigen escaperoom maken door middel van het verzinnen van een verhaal, het ontwerpen van puzzels en het aankleden van de ruimte.

VMA 3.jpgEen mini-speelfilm maken vraagt de nodige voorbereidingen en tijd: het schrijven van een scenario, het samenstellen van de filmcrew (regisseur en acteur) en het monteren van de beelden. Je leert camera’s bedienen en monteren met edit programma’s. Een leuke workshop voor creatieve leerlingen.


Voor leerlingen die van fotograferen houden en hier meer over weten is dit de juiste plek. Om de twee lessen krijgen de leerlingen een andere opdracht. Dat kunnen natuurfoto’s, portretten, close-ups of sportfoto’s zijn. Nadat de foto gemaakt is wordt deze bekeken met de vakdocent en daarna bewerkt in de klas.

Beeldhouwen is een activiteit voor leerlingen, die graag met hun handen bezig zijn. Ze krijgen een steen ter grootte van een vuist.  Door middel van vijlen, schuren en polijsten wordt hier een mens, dier of een modern kunstwerkgemaakt. Als er nog tijd is wordt er ook een beeldje van klei gemaakt.

Bij de vma textiele werken gaan de leerlingen haken, wolvilten, een applicatie maken en achter de naaimachine aan de slag. Alle losse onderdelen die gemaakt zijn worden samengevoegd tot één werkstuk. Dat kan een kussen, een mobiel- of laptophoes, een tas of iets anders zijn.

Voor leerlingen die interesse hebben in architectuur  en techniek is dit een bijzondere uitdaging. Allereerst wordt er een bezoek gebracht aan het Dudokcentrum en worden diverse bouwwerken in Hilversum, die door Dudok zijn ontworpen, bekeken. Daarna gaan de leerlingen op school maquettes ontwerpen van een stadswijk in de stijl van Dudok.
VMA 6.jpg
Ontwerpen en programmeren met Arduino wordt onder leiding van docenten informatica gegeven. Er wordt een mini-robot gebouwd. Na het tekenen van een robot in een 3D-tekenprogramma wordt de robot in de 3D-printer geprint. Daarna wordt er begonnen met het leren, bouwen en programmeren van een schakeling.

Een kleine groepje kan zich inschrijven voor de activiteit koken. Onder toezicht van een echte kok worden de beginselen van het koken geleerd. Er worden lekkere hapjes gemaakt en er wordt toegewerkt naar een gezamenlijke maaltijd om het blok mee af te sluiten.


 

​​​